يك مطالعه تازه نشان ميدهد كه در ترافيكهاي سنگين و طوراني مدت، سرنشينان خودورها به واسطه قرار گرفتن در معرض دودهاي سمي، بيش از ديگران با خطر ابتلا به سرطان مواجه هستند.
به گزارش پايگاه اينترنتي هلث نيوز لاين، هواي كلانشهرها به طور ملموس مملو از انواع آلايندهها است به طوري كه سازمان جهاني بهداشت قرار گرفتن در معرض آلودگي هوا در فضاي باز را يكي از 10 خطر اصلي فراروي سلامت همه انسانها و در رديف عوامل سرطانزا اعلام كرده است.
نتايج مطالعه محققان University of Surrey (دانشگاه انگليسي سوري) نشان ميدهد كه توقف وسايل نقليه پشت چراغ قرمز راهنمايي و رانندگي، با چهار چرخه مختلف كاهش سرعت، معطل ماندن، سرعت گرفتن و انتشار دود سمي وسيله نقليه همراه است.
پخش شدن دود سمي خودروها به ويژه مناطق پرتراكم شهرها زمان بيشتري طول ميكشد، بنابراين در ترافيكهاي سنگين و پشت چراغهاي قرمز راهنمايي و رانندگي، سرنشينان خودروها با بالا كشيدن شيشه خودرو و در عين حال روشن كردن فن، بيشتر در معرض خطر ناشي از آلودگي هواي بيرون قرار ميگيرند.
روشن كردن فن خودرو در ترافيكهاي طولاني مدت، سبب انتقال آلايندهها از فضاي باز به داخل وسيله نقليه و در نتيجه سبب تجمع آلايندهها در داخل خودروها ميشود.
براساس اين گزارش، روشن كردن فن وسايل نقليه زماني مطمئن خواهد بود كه موجب گردش هواي داخل خودرو شود، بدون آن كه هواي آلوده بيرون را به داخل انتقال دهد. به گفته محققان دانشگاه سوري، هرگاه امكان داشته باشد و وضعيت هوا نيز اجازه دهد، بالا نگهداشتن شيشه خودرو، خاموش بودن فن خودرو و افزايش فاصله با خودروي جلويي در ترافيكهاي سنگين و يا پشت چراغ قرمز، يكي از بهترين راهها براي كاهش قرارگيري در معرض دودهاي سمي است.
مطالعات قبلي نشان دادهاند كه توقف رانندگان خودروها پش چراغ قرمز در قيال با افرادي كه در ترافيك روان در مسير حركت ميكنند، آنها را 29 برابر بيشتر در معرض ذرات آلوده مضر قرار ميدهد.
براساس گزارش ايرنا، اين مطالعه در مجله علمي Joumal Environmental Science منتشر شده است.
—————————
دانستنیهای سرطان – سال بیستم، شماره 36 و 37
بهار و تابستان 1398
Understanding Cancer – Vol 20 – No. 36,37 – 2019